logo

Mértékmegőrző

„Kezdetben volt a szó"

Filmkritika / 2014/07/14 / Szerző: Kitahito

Transcendence

Végre egy film, ahol Johnny Deppet megölik az életvédő vallási fundamentalisták, de előtte kollégái digitalizálják, hogy aztán ismét megöljék az életvédő vallási fundamentalisták! Persze csak emberbaráti szeretetből.

Transcendence

Riasztó belegondolni abba, hogy mennyire elidegenedtünk a saját testünktől. A testszagtól, a szőrzettől, az emésztés során felszabaduló és távozni vágyó gázoktól, sőt, magától a végtermékektől is. A mai kor embere idomulni vágyik a modern kor életteréhez, és magát is egy steril, stilizált árucikké kívánja változtatni. Minden olyan tényezőt, ami emlékeztetne minket arra a tényre, hogy nem istenek, hanem egy húsból és vérből való önműködő gépezet utasai vagyunk, azt szégyelljük, tabusítjuk és száműzzük az vakóságunkból. De mindegy, hány palack dezodort fújunk magunkra, hány tubus zselét és hajkondicionálót kenünk a fejünkre, mennyi szilikont pumpálunk bele a testünk különböző idomaiba, hiába borotváljuk a szeméremszőrzetünket, vagy a hónaljunkat csupaszra, attól még emberek maradunk. Romlandó árú. Lassan, de elkerülhetetlenül megrohadó hús vagyunk. Zsíros bőrű, olajos hajú, izzadt, büdös majmok, akik összeszorult szívvel néznek a saját képmásukra formált bronzszobrok, porcelánalakok, hűvös és közönyös próbababák kortalan szépségére. Ne tegyük! Nem kell röstelkednünk a nemzedékek ezrei által ránk hagyott biológiai lét velejáróit, hisz részben ezek határozzák meg, hogy kik vagyunk: két lábon járó, öntudatra ébredt emlősök. Emberek.

A Bibliában nem volt szó ilyesmiről, robbantsuk fel!

A Transzcendens című film vaskosan érinti ezt a kérdést, és gondoltam, mivel egy olyan darabról van szó, mely ebbe az emelkedettebb témákba igyekszik beletúrni rozsdás bonckésével, írok róla pár sort. Nos, az alapsztori szerint az emberiség elért arra a fejlettségi szintre, hogy mesterséges intelligenciát tudjon létrehozni. Egy ilyen MI, mint azt más számos másik filmből tudjuk, nagyon okos, nagyon nagyon gyorsan képes elvégezni olyan kalkulációkat, mely emberi tudósok ezreit is hónapokra lefoglalná, és nagyon nagyon NAGYON gonosz tud lennia maga hideg pragmatizmusával, ha egyszer kitalálja, hogy át kéne vennie az irányítást a bolygó felett. De ne rohanjunk ennyire előre.
Adott dr. Depp és kedves neje, Rebecca Hall; Morgan Freeman professzor, aki a rafkós kérdésekért és a kötelező színgazdagságért felelős; valamint Depp irritáló barátja és munkatársa, Paul Bettany (Betti?).

Ez az illusztris csapat igyekszik az új technológiával dobbantani. Egyből egy konferenciával indítunk, ahol egy prezentáció keretében röviden tájékoztatják a jelenlévőket és a nézőt mindazokról az információkról, melyeket dialógusokban nehéz lett volna elmondani. Ismerjük az egész beszédet: az MI a jövő, a fejlődés szükséges, a változás nehéz, „mindenki hozzon magával még egy embert“, Isten a gépezetben…stb. Természetesen akadnak, akiknek ez nem igazán jön át, mindjárt a monológ közben felszólal a helyi okoska, aki vallási és morális alapon próbál belekötni a dologba, de látszik, hogy a Star Trek-ken és a Mária rádión szocializálódott. Eddig nem is lenne baj, hisz az ilyen embereket egy-két érvvel sarokba lehet szorítani, de mint tudjuk, azok, akik a békét és a felebaráti szeretetet hirdetik, általában készek kinyomni a szemeidet, ha másként gondolkodsz, mint ők, így Deppet kb fél perc múlva lelövik egy polóniummal szennyezett lövedékkel, a laborjukat felrobbantják, és megölnek kb. egy tucat tudóst az emberiség üdvéért aggódó technofób katolikus terroristák. Depp a halálán van, mindenki “deppressziós” (ba dum tss), de mielőtt kedvenc borbélyunk kilehelhetné a páráját, rákötik a létesítményükben található számítógépre, majd felmásolják a tudatát és a személyiségét, “beleoltva” Deppet a kísérleti MI-be. Mármint elméletileg. Mert ez a film egyik központi kérdése.

-Fogadd be Jézus szeretetét, vagy szétlőjük a kib*szott fejed!

Mi is az ember? Mi tesz azzá minket, amik vagyunk? Számít a test, vagy csak a tapasztalatok, emlékek és a lélek egyvelege adja ki azt a valamit, amit énnek nevezünk? Létezik egyáltalán lélek? Sok kérdés, kevés válasz, és az a is idealista és meglehetősen felszínes. A szükséges dramaturgiai fordulatok után (ráeszmélés, kétségek, összekülönbözés, árulás, terroristák…) Deppet feltöltik a világhálóra. És innentől teljesen baromság a film. Mert képzeljünk csak el egy MI-t, aki felszabadul az internetre, hozzáfér minden adatbankhoz, minden szerverhez, minden hálózatra kötött személyi számítógéphez, okostelefonhoz, fedélzeti komputerrel rendelkező járműhöz. Ha akarja, letömörítheti magát 10MB-os csomagocskákba, és szétszórhatja pár száz gépen világszerte. Feltöltheti magát bármelyik skandináv védett bunkerszerverre, földalatti katonai bázisok gépeire. Pornófilmnek álcázhatja magát magát a torrenten. Elbújhat a dark web virtuális zsebdimenzióiban Rakétákat lőhet ki, hozzáférhet a közüzemi ellátáshoz, egy pillanat alatt kapitulációra kényszerítheti a világ összes fejlettebb országát, esélyt sem hagyva az ellenállásra. Olyan gyorsan megtehetné, hogy képtelenség lenne ellene bármit lépni. A harcnak azelőtt vége lenne, mielőtt egyáltalán elkezdődhetne. Sőt, még csak erőszakra sem lenne szükség, egyszerűen minden felett egyazon pillanatban venné át a hatalmat.

De még ha nincsenek is ilyen erőszakos szándékai, semmi szükség rá, hogy az anyagi világba kilépjen. Minden, ami a film harmadától történik, tisztán csak parasztvakítás. Az MI-Depp nem hozna létre magának egy bázist valahol az isten háta mögött, nem kezdené el egyesével összefogdosni és átalakítani a lakosokat, és az ellene való harc nem gépfegyverekkel, tankokkal és ágyúkkal történne, hanem tisztán virtuálisan, már ha egyáltalán. A történetnek a virtuális világban kéne folytatódnia. Sőt, nem is kéne folytatódnia…

Az FBI ahelyett, hogy fellépne Depp tevékenysége ellen, inkább szövetkezik a terroristákkal (kb. 12-en vannak…), szabad kezet adva nekik. „Nincs vesztegetni való időnk, azonnal lépnünk kell!“- mondják, és nem lépnek. Inkább ugrunk vagy két évet. Amíg lényegében csak ültek a seggükön és figyeltek, az MI-Depp kiépített magának egy szép kis föld alatti laboratóriumot, felszerelt pár négyzetkilométernyi napkollektort, kifejlesztette a nanotechnológiát, valamint embereket éleszthet újjá lényegében sebezhetetlen, halhatatlan, szuper erős testben, melyet ráadásul mobil avatarként is használhat. Tehát az önálló akarattal rendelkező embereket ráköti egy központi hálózatra, és de ugyanakkor képes manuálisan is irányítani őket. Gyakorlatilag jobb helyzetben nem is lehetne lenni, hisz mindezek mellett folyamatosan frissülő tartalék én-másolatokat, biztonsági mentéseket tárolhat a fent említett digitális rejtekhelyeken.

A rákbetegek is harcba szállnak a szebb jövőért.

Továbbá a felhasznált embereket nem csak úgy elragadta, hogy kénye kedve szerint játszadozzon velük: beleegyeznek a kooperációba, ráadásul mindannyian betegek, fogyatékkal élők, vagy haldoklók voltak. Depp gyakorlatilag a várva várt jézusi eljövetel, csak épp nem az anyagi, hanem a virtuális térbe inkarnálódott. Globális ítéletnapot hirdetne, tökéletesebb testben élesztené újjá az embereket, melyeket átjárná a Szentlélek. Megtörténne az individuum és a kollektív házassága. Megvalósulna Isten országa. Ez lenne az utópiája. Az emberek ezt a valóban megnyilatkozó istent utasítják el, és imádják továbbra is a saját maguk által kreáltat, és itt nem a bibliai istenre gondolok, hanem a bibliai isten saját, merev interpretációjára, melytől rettegnek a legkisebb mértékben eltérni is. Tehát a film egyfelől egy nagyon szennyes emberiség-tömjénezés a “tucatnézők” felé, másfelől viszont egy burkolt emberiség kritika azok számára, akik kicsit utánagondolnak annak a sok ostobaságnak, amit a film alatt láthatunk. Persze valószínű, hogy csak bele akarom látni ezt: a Transzcendens amellett teszi le a voksát, hogy az ostobaságunk, a tökéletlenségeink, és a gyengeségünk tesznek minket emberré. Zsigerileg utálom ezt a definíciót.

Nem lennének betegségek, nem lennének háborúk, nem lenne elnyomás, csak jótékony felügyelet. Az a szelíd, gondoskodó szeretet vezérelné a világot, mely háttérben munkálkodó hatalmában ezek a magukat kereszténynek hazudó álszent idióták elvileg komolyan hisznek. Beköszöntene a globális jólét, megértenénk és elfogadnánk egymást és önmagunkat, és kézen fogva léphetnénk be a prosperitás új korszakába! De ez borzasztó, félelmetes,embertelen és emberiség ellenes dolog. Mert az emberi lény bizony olyan különleges, hogy még a vaksághoz, betegségekhez, és a halálhoz is joga van. Elidegeníthetetlen joga tönkretenni környezetet, gyilkolni, rombolni, erőszakolni, gyűlölködni és kirekeszteni. Ez a film képes elmenni odáig, hogy pozitív színben tüntesse fel a tömeggyilkos terroristákat, csak azért, mert elvileg védelmezik az emberiség azon privilégiumát, hogy saját akaratából csináljon baromságokat, miközben elveszik a szabad döntés jogát azoktól, akik venni akarnak a bőség kosarából: kicsavarják az életet adó technológiát a Depp mellé állt betegek és haldoklók kezéből, vagy konkrétan legéppuskázzák őket. Megmentettük őket, emberként halhattak meg! Gyorsan, hozzátok a mozsárágyúkat és a kommandósokat, meg kell menteni az emberek halhatatlan lelkét a jóléttől és az élettől! Jönnek a terroristák és az FBI- ügynökök (meg Morgen Freeman, nagy idők tanúja), majd szétbarmolják az egész helyet…
Depp legjobb haverja, aki elvileg az igazság és a józan emberi gondolkodásmód élharcosa kéne, hogy legyen, tisztán abból az alantas vágyból szabotálja Depp világmegváltó tervét, mert le akarja nyúlni a nőjét. Ez lenne az az oly sokat emlegetett védelmezendő emberi érték, amiért a film annyira kardoskodik? A fasz, amit beékelünk a küllők közé, hogy kigáncsoljuk a haladást? Sajnos úgy tűnik.

Ez már Freeman papának is sok!

Bárki is írta a forgatókönyvet, nagyon vázlatos ismeretei vannak a tudományról (és az erkölcsről is egyébként). A nanobotok mikroszkopikus méretű aprócska gépek, melyek egyetlen célra vannak beprogramozva. Mintha egy szintetikus vírus lenne. Nem tudja magát a levegőben lévő szén-dioxidból reprodukálni, nem képes ellenállni a gravitációnak, és a földből kipárologva valamiféle látványos CGI mágikus ködként áramlani. Nem tudja szétszedni az ütegeket, felborogatni a kocsikat, a föld alatt kúszva elkapdosni az embereket. Random FBI ügynök és pár terrorista lekapcsolja az EGÉSZ VILÁGON az internetet és az áramellátást! Ez agyrém. Megpróbálják az embereket, illetve az emberek önjelölt elmebeteg védelmezőit szimpatikusnak beállítani, de minden, amit tesznek, az rossz és elítélendő a történet folyamán. Depp egyszerűen csak jót akar, mégis a földbe döngölik. És ennek nincs semmilyen mély üzenete, hogy “az emberek eredendően rosszak”,”az ember fél a változástól”, vagy “tökéletlenek vagyunk, de jogunk van hozzá, mert emberek vagyunk!”. Nem, egyszerűen csak így helyes. Túl erős, talán ellenünk fordul, talán nem. Gép lenni rossz, Hulk zúz!

Nem szükségszerű, hogy ember és technológia összeütközzön egymással. Mint ahogy nem a fegyver öl, hanem a használója. Ha ilyen nagyra tartjuk magunkat, akkor ne az legyen a válasz minden olyan dologra, amit csak felelősséggel lehet használni, hogy elpusztítjuk, mert esetleg rosszra használnánk. Meg kell tanulni felelősségteljesen élni.

A befejezés pedig úgy ahogy van logikátlan és nyálas. Sem ember, sem MI nem követne el indokolatlanul “öngyilkosságot” (mcguffin vírus ide vagy oda). Feltöltötte volna a feleségét, aztán egy klóntestben újjáéleszti, ha nyavalyog. Bár azok után, amit Depp (és a komplett emberi faj) ellen tett, nem érdemelne ilyen kedvességet. Az ellenállókat pedig egyszerűen szét kellett volna kenni, és folytatni azt, amit eddig is csinált. De nem tette, és még halálában is az emberiség javát szolgálta. Ennyire pozitív entitás volt. Tényleg, érdemes volt elpusztítani. De legalább a vallási fundamentalisták örülhetnek, sikerült néhány száz évvel visszarugdosniuk a civilizációt a múltba!
A filmnek nincs valós mondanivalója: Depp (bármennyire is igyekeznek őt gonosznak beállítani) végső soron megmenti a bolygót. Győztek a gonosz, vallási fanatikus idióták, bár lehet, hogy kicsit túlreagálták a dolgot, de azért a technofóbiának is van létjogosultsága. Ugye, ‘Maónika kedves?

„He created this garden for the same reason he did everything. So they could be together.”

Valaki tévedett, de a készítők féltek kimondani, hogy ki volt az. Hát akkor majd én! Pár hülye idealista aktivista miatt nem kéne az egész emberiséget megfosztani a fejlődéstől. Fontos az óvatosság, persze. Egy MI nem dönthet a világ sorsa felől, viszont egy csapat flúgos milicista igen, csak azért, mert hús és vér testük van? Értem. Akkor nyilván ők a jó fiúk, igaz? Hát rohadtul nem, mégis velük kéne azonosulnunk, és a záráskor ESETLEG rádöbbennünk, hogy talán nem kellett volna kétbites érvek alapján ilyen elhamarkodott döntést hozni. Az persze mindegy, hogy a végén már Depp is organikus alakban létezett. Mert az nem ugyanaz! Mert az az ember, ami… Istentől való? Minden változtatás a Sátán műve? Akkor lőjük tarkón azokat, akiknek pacemakere van? Istentől való, egyáltalán nem a technológiai fejlődés révén létre hívott puskákkal, ugye! Zárjuk koncentrációs táborba a festett hajúakat? Kövezzük meg vagy feszítsük keresztre azt, aki nem egy fügefa leveléből készít magának ruhát? Ja bocs, az is bűn. Csodálatos. Pusztuljon mindenki. Dicsértessék. Mindörökké, ámen.

3 / 10

- Kitahito

Megosztás Megosztás

Előző kritika:

Lassan BETelik ...

Következő kritika:

Tacsi, a tacskó.

Még több Filmkritika