Kommentár / 2015/07/22 / Szerző: Kitahito
Posztolok, tehát vagyok!
Vannak olyan esetek, mikor a valóság szövedéke felhasad, és megpillanthatod a háttérben meghúzódó őskáoszt. Az irracionalitás tükördimenzióját, a végtelen tengert, melyben apró légbuborékként sodródik a világunk. Átpillantasz a hasítékon, és Cthulhu visszatekint rád. Én a természetemből adódóan érzékenyebb vagyok a logika nélküli szféra rezdüléseire, hogy ilyen 'ezoterikusan fejezzem ki magam.
Éppen a HÉV-en ültem, bámultam ki az ablakon, mint egy tisztességes állatpolgár, akinek egy megállóval a célállomás előtt nincs kedve új fejezetbe kezdenie. Szóval csak bambultam. (Most jöhetnek a lényegtelen adalékinformációk, melyek minden kis anekdota elengedhetetlen kellékei) A nap magasan állt az égen, és épp a szemembe sütött a napszemüveg lencséje és a szemöldököm közti közön át. Meglehetősen izzadtam. Az ülésnek por és avas seggszaga volt, már amennyiben egy fenék avas lehet. Mellettem egy fiatal srác ült, mellbimbóig húzott bokszer alsóval, és Eminemet hallgatott. Maximum hangerővel… Na, elég a részletekből. Szóval felálltam, és az ajtóhoz sétáltam. Tekintetem a várakozás tétlen pillanataiban sajnálatos módon elkalandozott, így láthattam meg a fenti hirdetést.
Tudom, hogy már szót ejtettem az általános facebookos mentalitással kapcsolatban, de ez most más, valami sokkal borzalmasabb. Akkor az emberek kerültek a fókuszpontba, akik, mint tudjuk, ostoba, megvezethető és megvezetendő lények, hiszen maguktól csak szétszélednek, mint RedBull energiaitalon nevelt bárányok a cukorkamezőn. Most viszont egy nagyvállalat szállt síkra, hogy az élére álljon egy hamis és káros trendnek. Egy nagyvállalat, melynek bár nem az lenne a feladata, hogy gyámolítson minket, szegény lábasjószágokat, de legalább ne is asszisztáljon az agyunk kimosásában. Távol álljon tőlem a feltételezés, hogy a cégektől várjak morális útmutatást, de azért ez egy kicsit túlzás, nem?
Mert egészen pontosan mit látunk a képen? Három boldog fiatal, igaz? Egy magára valamit is adó propagandaplakát a 16-25 éves korosztályt mobilizálja, mert ők még kellően lelkesek és idealisták, ugyanakkor teherbíróak, keresőképesek, vagy legalább készek lepumpolni a szüleiket. Az ő tudatukat mérgezni a legkifizetődőbb. És mit csinálnak ezek a mosolygós, kedves kölykök? Hát meghamisítják a valóságot! Mire a Telenor szemérmetlen, undorító cinizmussal megadja a kommentárt, a validáló vállveregetést:
„Ha nem posztolod, meg sem történt”.
Mindezt egy olyan nyaralás apropóján, mely tényleg nem történt meg! Vagyis megfordítva az állítást: amit posztolsz, az megtörtént. Az a valóságos. A reklám egyértelműen hazudik, ez senki előtt nem lehet kérdéses. Hiszen nem attól lesz valami esemény, hogy kiteregeted másoknak a tyúkszaros idővonaladon, hanem a megéléstől. A Telenor kész a korábbi gödörből is pár méterrel mélyebbre rugdosni minket: eljutottunk oda, hogy az emberek már ne azért tegyenek meg valamit, hogy megoszthassák az ismerőseikkel és vagizhassanak előttük, hanem már magát az eseményt is hazudd be, mert az egyetlen szempont a virtualitásba beleégett lenyomat, az igazsággá vált kamu. Csak nézd meg ezt a három szerencsétlent, ahogy mosolyogva segédkeznek a maguk, és egész generációjuk lealjasításában! Ők a példaképeink, nekünk is ehhez az önfeledt prosztósághoz kell felnőnünk! Gál Beatrixhoz, aki 14 perce még valami trópusi szigetről posztolt, de szégyentelen kompániájával közben továbbsétáltak, találtak egy új plakátot, így most az Oktoberfestről, a Gízai Piramisok tövéből, vagy a World Trade Center tetejéről jelentkezik be.
A megélés másodlagos szempontból jelentéktelen aprósággá silányodott, ugyanis a valóság, mint konkrét és kézzelfogható tér is ellényegtelenedett a dokumentálási vágy árnyékában. Csak a kreativitás és a szemérmetlenség szab határt neki, és szép lassan ráhúzódik a valóságra, mely maga is egy absztrakcióvá válik. Nem kell tényleges történés, a kollektív hit elég hozzá, hogy a semmit valósággá tegye. Ez nagyon rémisztő gondolat, és nekem a hideg futkos a hátamon ettől a tendenciától. Vajon mit fog kikelni magából az internet, ez a kollektív tudattalan, ha egyszer megtelítődik azzal a sok szeméttel, amit beletöltenek? Megszületik a szar mémek emberiséget elnyelő Skynete?
Ne értsük félre a reklám üzenetét. A nagyvállalat nem ironizálni akar. Nem is rendelkezik ilyen képességgel. A szavaknak nincs kritikai éle. Szó sincs arról, hogy amit látunk, az helytelen lenne: mert EZ a követendő példa. Nem kell elmenni nyaralni, hülyék! Időpocsékolás a tényleges élet, az “igazi”, mert az alatt az idő alatt, míg megteszel valamit, 10x több kamu kirakattartalmat tudsz produkálni, és ezen logika mentén 10x többet éltél meg, mint amúgy. A valóság csupán egy kartonlap és két boka egy üzenőfalon. Telenor: mert megérdemled! Pontosan ennyit érdemelsz! Neked nem jár több a világból, ezért boldogítsd magad és másokat a hazugságokkal. De hé! Mindezt már Hipergyors netkapcsolattal teheted, havi 990-ért! Ugye milyen jó ajánlat? Vigyázz, mert anyád elejti a fakanalat, apád meg félrenyeli a paprikás krumplit, ha meghallja! Így nem kell értékes másodperceket vesztegetned a lassú adatforgalom miatti korlátolt és akadozó képfeltöltéssel! Oszd meg az életed gyorsabban! Hazudj az ismerőseidnek hipersebességgel! MÉG GYORSABBAN! HA NEM POSZTOLOD KI MAGAD, AKKOR NEM IS LÉTEZEL! MEG AKARSZ HALNI, ‘HÜLYEGYEREK?!
- Kitahito