logo

Mértékmegőrző

„Kezdetben volt a szó"

Filmkritika / 2014/04/15 / Szerző: Kitahito

Lockout

Nagyon nehéz manapság, amikor az ipar a legalacsonyabb ingerküszöbbel kommunikál, a sok semmitérő audiovizuális hulladék között jó sci-fit találni. Sajnos ezúttal sem sikerült.

Lock-in

Úgy néz ki az iparnak meglehetősen torz elképzelése van arról, hogy ez a műfaj miről is szól, így többnyire be kell érnünk robotokkal, csillaghajókkal, meg emeletes ház méretű szörnyekkel. Tudományt nagyítóval kell keresni, a fantasztikum pedig többnyire olyan kiábrándító, hogy már a középszerű műveket is könnyes szemmel fogadja a publikum. Sikerült annyira alacsonyra tenni a nívót, hogy a stílus szerelmesei már készek bármit megnézni, ami kicsit is hasonlít egy tudományos fantasztikumhoz. Itt már nincs szükség jövőre, sem mély társadalomkritikus tartalomra, nem kellenek futurisztikus eszközök, hihető utópiák. Sokszor már az is elég a si… mármint az elégségeshez, ha az “űr”, “lézer” vagy “UFO” hívószavak szerepelnek a moziújság ismertetőjében. Na, hát ezt a sajnálatos állapotot a “Lockout” (avagy csodálatos magyar fordítással “A titok nyitja”) sem fogja mérsékelni…

Történet! Guy Pearcet tévedésből, egy random szemtanú tanúvallomása alapján elítélik gyilkosságrét (mert ez így megy), de amnesztiát ajánlanak neki, ha megmenti az amerikai elnök lányát (…mert ez így megy), aki ki tudja milyen okból meglátogatta az orbitális pályán keringő szuperbörtönt (mert ez í… á, hagyjuk), ahol annak rendje és módja szerint túszul ejtik a fegyencek. Odamegy, megmenti. Vége. Kielégítő, igaz? Annyira szerettem volna szeretni ezt a filmet. De tényleg. Nem mintha annyira rajonganék Luc Besson mostani munkásságáért, vagy Guy Pearce játékáért, de egyszerűen annyira szívmelengető naivitással dolgozott a forgatókönyv, hogy én örültem volna a legjobban, ha jól sül el a dolog. Az egész film alatt érezni lehetett valami ostoba öniróniát, emiatt  nem  is  tudok  rá  igazán haragudni, de akkor is, legszívesebben fülön pöckölném a rendezőt!

A robbanótöltet telepítéséhez nyomja meg a tovább gombot!

Nem lehet azonban szó nélkül elmenni  a hibák mellett, mert azokban aztán dúskált a Lockout.

Először is, ami nagyon szembetűnő volt, az az ocsmány CGI. Olyan low budget förtelmet, mint az az egykerekű motoros üldözős jelenet volt, az Asylum filmeken és indie játék intrókon kívül nem nagyon láttam mostanában. A történetet életlen baltával faragták, és olyan egyszerű is lett, mint valami sörreklám forgatókönyve, de legalább korhatáros is (PG-13), yay! Nehogy valami erőszakos dolog történjen egy filmben, ahol a hőst és a damsel in distress-t VILÁG LEGVESZÉLYESEBB BŰNÖZŐIVEL zárják össze egy űrállomáson! A karakterek kartonpapírból kivágott sztereotípiák… karikatúrái. Überkemény poéngyáros katona, egyedül beküldik egy frissen olvasztott elítéltekkel teli űrállomásra, hogy hozza ki a jenki elnök szeme fényét, aki épp arra volt üzemlátogatáson, és a csúnya csúnya elítéltek elfogták. Persze sikerül is neki, és fény derül a filmtörténelem talán egyik legfeleslegesebb konspirációs ügyére is. Ez egy rohadt sci-fi, nem valami politikai krimi Matt Damon főszereplésével! Az egész produktumról süt az a fajta középszerűség, amit a ’90-es évek akciófilmjei szoktak volt produkálni. Itt ezt a nívószintet próbálták hozni, ami 2012-ben kissé arcpirító, annál is inkább, hogy nem sikerült megugrani. Olcsó, idejétmúlt, a legjobb pillanataiban is csak átlagos alkotás. A színészek tűrhetően muzsikáltak, kivéve ezt a Joseph Gilgun nevű fazont, aki kiemelkedően alakított, és Maggie Grace-t, aki viszont pocsékul. Nem kell nagy színészi tehetség ahhoz, hogy csábosan nézz, vagy lesütött szemmel mászkálj, de azért ne röhögd már el magad, ha a fekete haverod épp az előbb lőtte szét a fejét azért, hogy neked fél perccel több oxigén jusson. A zene tűrhető, de egy ilyen típusú filmhez nem is kell  John  Williams  közreműködése.  Kár  lenne  belé…

Pillanat, csak megnézem az időt az új iClockomon!

A teljesség igénye nélkül következzen néhány ostobaság, melyek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az agyam ledobja az ékszíjat a játékidő végére:

-Miért kell hangosan és jól artikuláltan beledumálni a hangérzékelős bombába, ami van annyira korrekt, hogy nagy piros betűkkel tájékoztat arról a tényről, hogy ő egy hangérzékelős bomba?

-Miért kell beküldeni egy raj bombázót, hogy az állomás körül értelmetlenül röpködve szarrá lövessék magukat? Eleve, szándékotokban állt LEBOMBÁZNI a létesítményt?!

-A film elején a rabok vezetője megállítja az öccsét, hogy “közelebbről megismerkedjen” az elnök lányával. Értelemszerűen kiszúrja az Igazságügyi Minisztériumos beléptetőkártyáját. Miért hiszi pár perccel később azt a nőről, hogy egy orvos? Mert fehér köpeny van rajta?

-Miért van az, hogy az állomáson található ötszáz akárhány fegyencből csak akkor látunk egyszerre 5-nél többet, ha üvöltve és össze-vissza hadonászva kell végigszaladni valamelyik folyosón?

-Miért nem tűnik fel senkinek, hogy az állomásra beküldött túsztárgyaló nyomorék marha látványosan kamerázza az embereket?

-Miért tudott a nagyon szőke csaj, aki a film közepén még azt sem értette, hogy a kézi PDA cucc fényesebbik fele szolgáltat információkat, a film végére Sherlock Holmes-kaliberű villámnyomozást tartani?

-Miért van az, hogy egy szuperbiztos, szuperdrága és szupermodern orbitális börtönben bármelyik fehér köpenyes hülye kiengedheti az összes rabot? Miért nem golyóállóak az üvegablakok? Hogy lehetséges, hogy egy ilyen létesítménybe csak úgy be lehet csempészni egy lőfegyvert? Hol vannak az őrök? Miért lehet szabadon mozogni a komplexumon belül? De bezzeg külső védelme az van az állomásnak, mert biztosan meg fogja támadni… valaki.

-Értem én, hogy börtön, meg ilyenek, de miért olyan árnyas, mocskos és lelakott, mint az űrhajó a Pandorumban? De ha már itt tartunk, ha úgyis mélyfagyasztásban tartod a rabokat, mi értelme a börtönt orbitális pályára építeni? Sokkal olcsóbb és hatékonyabb lenne egy föld alatti, vagy akár mélytengeri létesítményt létrehozni és fenntartani.

-Automatika hiányában a létesítmény manuális korrekciót igényel, hogy orbitális pályán maradjon, különben lezuhan. Ezt csak EGYETLEN ember képes elvégezni…

-Mi szükség volt feldobni a “sugárveszély” ötletet, ha utána nem kezdenek vele semmit, és mindenki elfelejti, hogy volt egyáltalán ilyen?

-Miért köti ki magát Guy Pearce egy olyan kábellel, amit elfűrészel egy tompa fémperem? És miért köti ki magát, egyáltalán? Számított rá, hogy a torziós rendszert váratlanul lekapcsolják?

Van tejed?

-Miért adnak egy olyan embernek, akit nemrég jól megverettünk, 30 évre elítéltünk, majd belekényszerítettünk egy kb. öngyilkos küldetésbe, bombát, gépfegyvert és más egyéb gyilkolásra alkalmas eszközt azelőtt, hogy elindulna bevetésre?

-Miért van az, hogy kitalálnak egy olyan ötletet, mint ezt a “két végét összeilleszted és robban” nyakörvbombát, és egyből elhasználja a történet? Mintha csak azt akarnák bemutatni, hogy “WOW, ANNAK AZ EMBERNEK LEROBBANT A FEJE! OH YEAH!!!

-Miért nem gyanús senkinek, hogy egy olyan fontos személy, mint ez az ezredes, egy steak méretű benzines öngyújtót hord a nyakláncán?

-Miért annyira fontos a történet szempontjából az a memóriakártya, ha a főhős kb. annyival konstatálja az előkerülését, hogy “Jé, egy memóriakártya”? Gondolom nem lehetett volna ezt a szálat jobban kidolgozni…

-Miért tartóztatják le EGYBŐL Guy Pearce-t. amint földet érnek? Tilos orbitális ugrást végezni? Vagy az USA népessége a jövőben 95%-ban rendőrökből fog állni, akik vadásznak a maradék polgári lakosságra? Hmmm… rejtett társadalomkritika? Aligha…és eleve, lezuhanni 20.000 mérföld magasságból 30 másodperc alatt egy rongyos űrruhában?

-Miért, miért, MIÉRT kell olyan dumákat a karakterek szájába adni, hogy “Egyformák vagytok, a múlt emlékei. NÉZD MEG MAGAD? MA MÁR SENKI SEM DOHÁNYZIK!” De ha már dohányzás, miért gyártanak cigit, ha ma már senki sem dohányzik? Itt mindfuck-próbálkozás van…

Azt hiszem érthető voltam. A film tele van idegesítőbbnél idegesítőbb ostobaságokkal, nem lehet nem kattogni rajtuk. Ne nézzétek meg, kritikán aluli, még a megszokott akciófilmes nívót is alulmúlja néhány lólépéssel. De tessék, nézd csak meg, a te dolgod! Nem mondhatod, hogy nem figyelmeztettelek!

3 / 10

- Kitahito

Megosztás Megosztás

Előző kritika:

Chéri- Egy kurt...

Következő kritika:

The Deaths of I...

Még több Filmkritika