Filmkritika / 2014/09/29 / Szerző: Kitahito
Doomsday
Szegény ember kis délutáni posztapokalipszise. Budget Mad Max, lovagok, motoros martalócok. Eljött az ítéletnap, és szánalmasabb, mit amilyennek valaha is elképzeltük!
Szólítom a tanúk padjára az Újszövetséget, hogy segítségünkre legyen megérteni az előttünk álló szörnyű bűntényt, és új megvilágításba helyezze a vádlott indítékait! Bár az alanyt megilleti az ártatlanság vélelme, és készek vagyunk elfogadni a spontán elmebaj lehetőségét, nem szeretnénk elhamarkodottan ítélkezni az ügyben. Legyen tehát megtévedt lelkiismeretünk iránytűje, lámpás a sötétségben, melyet követve eljuthatunk a tisztánlátás napvilágához! S a Biblia szólott:
-Ítéletnap: „Láttam egy nagy fehér trónt és a rajta ülőt. Elmenekült előle a föld és az ég, és nem találtak számukra helyet. És láttam a halottakat, nagyokat és kicsiket a trón előtt állni, és tekercsek nyittattak fel. De felnyittatott egy másik tekercs is; ez az élet tekercse. És megítélték a halottakat a tekercsekben megírtakból, a tetteik szerint.” /Jelenések könyve 20:11/
Na, itt most nem ez van. Könyörögni fogunk az Özönvízért, sáskákért, tűzesőért és angyalseregekért. Mert nem szégyen a lopás. Még a legjobbak is merítenek mások munkáiból, önmagában tehát a másolás még nem ok az elmarasztalásra. Az viszont igen, ha az elemelt LEGO-darabokból az eredeti felépítményeknél sokkal silányabb alkotást hoznak létre. Pontosan ez történt a Doomsday, e borzasztóan gyenge, tragikusan elbaltázott film esetében. Komolyan, alig bírtam végignézni, meg kellett erőltetnem magam, hogy öklendezés nélkül elfogyasszam ezt a szemetet. Legyűrtem, hogy a kedves olvasónak ne kelljen. Az altruizmusom, mint látszik, igazán példás.
Történetünk szerint egy skóciai város lakossága megfertőződik a “Reaper” nevezetű vírussal, melytől George A. Romero-féle gyilkos őrültekké változnak. Mivel egyesek szerint ez nem túl pártolandó dolog, a hadsereggel a földig rombolják a települést… várj, nem. Annak lenne értelme, és ebben a förtelemben irtózni kell mindentől, ami egy kicsit is logikus. Így hát azt a nagyszerű döntést hozzák, hogy nem tesznek semmit, hagyják elterjedni a kórt, majd EGÉSZ SKÓCIÁT KARANTÉN ALÁ VONJÁK ÉS ELKERÍTIK EGY HATALMAS FALLAL! Igen, végül is az ilyen problémák megoldódnak maguktól is. Hát ez nem oldódott meg, ugyanis 30 évvel később a Reaper megint felüti a fejét, ezúttal Londonban, és ugye a fővárost azért mégsem lehet úgy leamputálni az országról, mint egy közel 80.000 négyzetkilométeres földdarabot. Szóval valaki kitalálja, hogy egy különleges osztag hatoljon be a zónába, és szerezze meg a vírus ellenszerét, vagy legalább hozzanak ki egy túlélőt.
Hogyan? Mit keresne a vakcina ott, ahol összeomlott és káoszba fúlt társadalom? Hogy fejlesztették ki? Miért nem tűnt fel senkinek, hogy a zóna ilyen életteli még három évtizeddel a járvány után is? Miért nem dolgoztak a világ virológusai a kerítésen kívül éjt nappallá téve, hogy megoldást találjanak a fenyegetésre? Eleve, mi a francot csináltak ezek 30 évig?! Senki nem kérdezi, mert amíg fizetnek, addig a téglaagyú zsoldosok mennek és teszik a dolgukat, akkor is, ha az ég világon semmi értelme sincsen. Izgalmasan hangzik? El kell ismerem, igen. Tehát egy érdekfeszítő és okos filmet kapunk, mely az első perctől az utolsó képkockáig a képernyő elé szögezi a nézőt? Sajnos nem…
Megtudhatjuk például azt a nagy bölcsességet, hogy a politikusok, a nép ellenségei, amit az egész sztori alatt végig erőltettek, holott ilyen történeti kontextusban értelmét veszíti a dolog. Le akarják tuszkolni az ember torkán, hogy a többség védelme gonosz dolog, mert ártatlan emberéleteket követel. A karantén egy racionális döntés minden tekintetben, már ha elfogadjuk azt a baromságot, hogy nem lehetett a fertőzés elterjedését idejekorán megfékezni némi szőnyegbombázással. Mégis, képesek negatív felhanggal bemutatni, ugyanakkor nem állítanak semmilyen alternatívát, ami megfelelne a történetírók erkölcsi értékrendjének.
Ha tényleg nem lehetett megfékezni a vírust, akkor a VILÁG LAKOSSÁGÁNAK a védelme igazolja annak a kevés embernek a sorsára hagyását, akik amúgy is potenciális fertőzöttek. Az, hogy a kormány nem tett semmilyen intézkedést a terület visszafoglalására, a vírusra immúnis túlélők kimentésére, vagy a vírus legyőzésére, nem a politikusok, az elit, vagy a gonosz gazdagok hibája, hanem a film készítőinek ostobasága, akik ezt az ostoba szcenáriót kiagyalták. De még így is megbukik a narratíva: annyira nem a nép ellenségei, hogy képesek voltak beáldozni az ország területének egyharmadát, hogy megvédjék a kétharmadot. Ilyen helyzetben egyszerűen nem megengedhető a kockázatvállalás, és a cél minden esetben a kárelhárítás, és a totális katasztrófa megelőzése kell, hogy legyen.
Persze, ártatlanok tömegei haltak meg a falon belül, ezzel kapcsolatban meg lehet fogalmazni némi kritikát. De a puszta tény, hogy van lehetőséged kritizálni, és nem épp egy sarlóval lékelik meg a koponyádat, ez érvényteleníti el az egész érvelést. Engem ez az indokolatlan és értelmetlen utálat irritált, amit a film úgy en bloc a politikai döntésekkel szemben tanúsított.
Nem kis szenvedések árán elérkezünk oda, hogy beküldik az elkerített zónába azt a hű de felkészült speciális csapatot, mely hála a mérhetetlen inkompetenciának, pillanatok alatt felmorzsolódik. Mert az már csak természetes, hogy a páncélozott járművük, ami simán át tudna hajtani a házakon, megfeneklik egy-két molotov-koktéltól és pár nyílvesszőtől. Nem baj, legalább nem Milla Jovovich elindulhat nagy kalandjára, át az ellenséges területen, hogy rájöjjön arra, amit már eddig is tudtunk: nincs ellenszer, megszívtuk!
Arra sem volt senki tekintettel, hogy a kannibalizmus, mint olyan, egy kényszeres cselekvés. Hatalmas marhacsordák legelésznek a mezőkön, de az emberek mégis egymást zabálják a városban. 30 ÉVEN ÁT! Persze, teljesen hihető, hogy egy konstans módon emberevő közösség nem zabálta fel magát. Nem kóstoltam még az emberhúst, de ha tényleg ilyen finom, akkor kénytelen leszek megenni a bal kezemet. Mondjuk akkor nehezebben tudok majd gépelni, de kit érdekel, hús!
Azonkívül senkinél nem láttam lőfegyvert, vagy valami modern eszközt, pedig azért nem kevés lehetett belőlük Skóciában, annak ellenére, hogy maga a skóciai hadsereg kínosan gyenge. Míg az egyik “frakció” valami apokaliptikus fosztogató-banda (akik nem tudom, hogy mi a francot csináltak évtizedekig, mikor rajtuk kívül nincs a városban élő ember…), a másik meg egy lovagkori társaság, akiket egy őrült doktor vezet (valószínűleg azért épp középkori szintre süllyedtek vissza, mert csak ilyen jelmezeket tudtak beszerezni a kölcsönzőből), de természetesen egyiknek sincs egy retkes rakétavetője, hogy felrobbantsa a nagy gonosz karantén falat, amit értelemszerűen mindenki utál. Nem sikerült összefogni, és átkelni a falon, vagy a fal innenső oldalán kialakítani valami KICSIT IS MŰKÖDŐKÉPES társadalmat. Nem tudtak egy rohadt tutajt se összetákolni, és átmenni Írországba. A kintiek nem voltak képesek egyszerűen csak bevonulni (a tartalékosokkal együtt ~430.000 katona, és akkor még nem is beszéltünk a hadra fogható nagyjából 10 millióról), és kitakarítani az őrült lovagokat meg a lesoványodott kannibálokat a területről. Miért ilyen végtelenül szerencsétlen mindenki ebben a filmben?!
Nevetséges, logikátlan, fájóan frusztráló baromság, koppintott történettel, zenével és vacak színészekkel. Talán pár pohár bor után fogyasztható, de amúgy elkerülni, ha csak lehetséges.
Egyedül a “habgránát” ötlete volt érdekes. Inkább azokat kellett volna gyártani a film elkészítésére szánt 20 millió dollárból…
- Kitahito